Формування еколого – валеологічного світорозуміння

Автор: Galina опубліковано: 25-09-2011, 14:49, переглядів: 7702

0
Формування еколого – валеологічного світорозуміння

Відповідно до сучасної парадигми освіти, наш колектив на чільне місце ставить завдання: показати людину, як частину природи; довести, що природа самоцінна, її слід берегти і збагачувати.
В нашому дошкільному навчальному закладі велика увага приділяється екологічному ті валеологічному вихованню дитини.

Ми створили такі умови екологічної освіти дошкільників:
• Живий куточок удома;
• Лабораторія (колби, склянки, серветки);
• Екологічна стежка;
• Наявність городу, саду;
• Використання прилеглої території;
• Тематичні ілюстрації, слайди;
• Картинна галерея;
• Дитяча художня література на краєзнавчу тему;
• Матеріал для екологічних інсценівок, спектаклів;
• Аудіо матеріали;
• Компакт-диски про екологію для дітей.

За останні роки колектив випробував і визнав ефективними такі види спілкування з природою:
• Прогулянки й екскурсії;
• Збирання гербаріїв;
• Догляд за рослинами, тваринами;
• Досліди, посильна праця;
• Збирання букетів, природного матеріалу для ручних виробів;
• Спостереження за природою в різні пори року із замальовуванням поміченого;
• Проблемні питання;
• Бесіди-діалоги з опорою на наочність;
• Складання історій на екологічну тему;
• Ігри та вікторини;
• Прослуховування дисків із подальшою бесідою;
• Готування вернісажів із цієї проблеми;
• Творча діяльність (активне, креативне використання дитячої літератури, фольклору, співання пісень, інсценування, вистави).

У процесі спілкування із природою та розвивальних занять діти дізнаються про те, що «всі-всі-всі на світі потрібні», що «не можна обійтись без потвор недоладних», потрібні всі!
Дитя людське – дитя Землі. Народжуючись, воно починає життя у нерозривному зв’язку з усім розмаїтим світом: рослинами, тваринами, повітрям, ґрунтом, водою, камінням. І так важливо, щоб дитина уже з перших років відчула його, черпала з того джерела творче натхнення.

Сьогодні є очевидним для всіх, що екологічне виховання дошкільників – це не лише подання відповідних знань, а й спрямування на усвідомлення екологічної цінності природного середовища у єдності його з людиною. Таке усвідомлення ґрунтується на розміщенні залежностей, які існують у природі, впливу людської діяльності на неї і необхідність дбайливого ставлення до всіх її об’єктів.
В нашому дошкільному закладі ми надаємо знання, які спонукають дітей пізнати навколишнє у доступній для них формі (наприклад, заняття на тему «Кодекс поведінки у лісі», «Щедрий голос природи з малку слухаю я», «Охорона природи. Червона книга України»). Ці знання впливають на пізнавальні процеси, активізують інтерес до явищ, розширення сфери емоційних вражень, розвиток гуманного ставлення до неї, почуття обов’язку за збереження її багатства, патріотичне виховання на основі уявлень про красу рідного краю, а також формування таких моральних якостей, як доброта, чуйність, любов і увага до всього живого.

Ми навчаємо дитину не лише сприймати красу, бачити її, відчувати і розуміти, а й щоб одержані естетичні враження викликали бажання діяти чесно, гуманно, відповідати власною посильною участю у створенні прекрасного.
У дошкільному навчальному закладі залучаємо дітей до активного піклування про природу, навчаємо бережно ставитися до неї, щоб викликати у малят бажання охороняти довкілля, піклуватися про нього. Організовуємо систематичні спостереження, працюємо у природі, ставимо найпростіші досліди, які розкривають дітям закономірності розвитку живого об’єкта. Проводимо бесіди, читаємо художню літературу, розглядаємо картини. Стежимо за тим, щоб спостереження протягом тижня перепліталися з різними формами роботи за іншими розділами програми: ознайомлення з художньою літературою, розвитком мовлення, зображувальною діяльністю, фізичним вихованням, враховуючи взаємозв’язки між об’єктами та явищами природи.
За вимогами сьогодення щодо екологічного виховання – прищеплення бережного ставлення до природи, вихователь Фролова С.М., важливе місце відводиться дослідницькій та пошуковій роботі. Пропонує дітям знайти самим відповідь на питання.
Спостерігаючи вдома, як закипає чайник, як парує з носика чайника кипляча вода, діти роблять висновок, що при сильному нагріванні вода перетворюється на пару, яка збирається в дрібненькі крапельки води. Якщо підставити скельце, ці краплини осідають на ньому, потім збираються у більші й стікають. Далі діти роблять висновок, що так само падає з неба дощ і спосіб його утворення такий самий.
Райдуга дивує кожну дитину. Розкриваючи природу її утворення пропонуємо пригадати, коли саме вона з’являється на небі: після грози і дощу і водночас з появою сонця. Це його проміння проходить крізь краплини води у повітрі. Діти охоче спостерігають такі явища в інших ситуаціях : сонячного дня під час розбризкування води з пульверизатора, під час поливання двірником рослин на вулиці, в акваріумі, що стоїть під прямим кутом до сонця.
Важливо, щоб дитина бачила особистий приклад рідних у ставленні до природи. Наприклад, дитина чує від рідних (тата, мами), під час прогулянки в парку, чи у сквері: «Не бігай по траві! Не рви квітів! Не ламай кущик!». Але не розуміє, чому, бо ж минулої неділі в лісі мама нарвала оберемок квітів і потім на пероні викинула їх, ламала гілки, щоб відмахнутися від комашні. Чому ж тепер не можна? «Бо в парку все це люди садили!» - терпляче пояснює мама. Значить, коли люди садили – не можна, а коли саме виросло - будь ласка?! Але ж ті й ці однаково живі. Так кілька разів - і малята будуть думати, що тато з мамою роблять правильно, бо вони все знають.
Тому, збираючись на прогулянку, ми продумуємо нюанси прогулянки, щоб вона була приємною і корисною, особливо для малят. Милуючись разом з дітьми чудовими краєвидами, розглядаючи рослини, неодмінно говоримо при цьому: «Оцю квіточку не зривай – вона занесена до Червоної книги!». Так само ми розказуємо про інші рослини.
Якщо трапиться зламаний кущ, деревце або гілочка, їх обов’язково ми «лікуємо» і не забуваємо ще раз до них навідатись.
Враження, одержанні від рідної природи змалку, глибоко западають в душу малюкам, а в майбутньому стають чи не вирішальними у ставленні до оточуючого, до Вітчизни.
Страница 1 из 3 | Следующая страница

Категорія: Статті » Вихователю

Шановний відвідувач, Ви зайшли на сайт як незареєстрований користувач.
Рекомендуємо Вам зареєструватись або увійти на сайт під своїм іменем.

Добавление комментария

Ім´я:*
E-Mail:*
Коментар:
Полужирный Наклонный текст Подчеркнутый текст Зачеркнутый текст | Выравнивание по левому краю По центру Выравнивание по правому краю | Вставка смайликов Выбор цвета | Скрытый текст Вставка цитаты Преобразовать выбранный текст из транслитерации в кириллицу Вставка спойлера
Питання:
Скільки буде 5+3 = ?
Відповідь:*
Введіть код: *