«Соціальна адаптація як комплексна проблема сучасності»

Автор: Galina опубліковано: 31-10-2011, 03:07, переглядів: 3587

0
Виступ
Вихователь І мол.гр. «Лілія»
Галушко С.В.

Адаптація – це вроджена реакція організму пристосовуватися до нових умов життя.
Процес адаптації дитини до дитячого садка досить часто виявляється для неї драматичною подією, яка зачіпає всі сфери її життєдіяльності. Причини цьому зрозумілі: вона опинилася в нових соціальних умовах, стикається зі зміною звичного розкладу та способу життя, з необхідністю прийняття свого нового соціального статусу. Саме в цей час спостерігається численні прояви неадекватної поведінки, непорозуміння з людьми, які поряд, різні захворювання.
Мета нашої конференції – це звернути увагу педагогів та батьків на актуальність соціальної адаптації дітей 3 – го року життя у сучасних умовах. Завдяки спільним узгодженим діям вихователів та батьків можна значно скоротити процес звикання дитини до свого перебування в дитячому садку й зробити його менш хворобливим.
Соціальну адаптацію ми пов’язуємо з тим, наскільки комфортно почувається дитина в соціумі, наскільки адекватним є суб’єктивне сприйняття нею себе самої, власних соціальних зв’язків із навколишньою дійсністю.
Змінені звичні умови життя вимагають від дитини перебудови раніше сформованого стереотипу поведінки. Як відомо, він формується вже з перших днів життя дитини в сім’ї і до 2-3 років стає досить усталеними. Така різка зміна звичних форм життя викликає, насамперед, нервово – психічне напруження, не завжди приходить без утруднень, а в деяких дітей супроводжується важким емоційним перевантаженням. У дітей у період адаптації можуть порушуватись сон, апетит, настрій, інколи підвищується температура тіла.
У деяких може простежуватися тимчасова втрата мовлення, порушуються раніше набуті позитивні навички.
Як показують педагогічні та медичні дослідження характер та тривалість адаптаційного періоду залежить від таких факторів, як :
- вік дитини (найважче адаптуються діти віком 10 – 11 місяців до двох років; після двох років – діти значно легше пристосовуються до нових умов життя);
- стан здоров’я та рівень розвитку дитини (здорова, добре розвинена для свого віку дитина значно легше переносить труднощі соціальної адаптації);
- індивідуальні особливості дитини (значною мірою поведінка дитини залежить від типу нервової системи);
- рівень натренованості адаптаційних механізмів (діти, які до дитячого садка неодноразово перебували в різних умовах життя, легше звикають до дитячого закладу);
- досвід спілкування з дорослими та ровесниками (уміння позитивно ставитися до вимог дорослих та адекватно спілкуватися з іншими дітьми).
Залежно від зазначених факторів адаптація дитини до умов дошкільного закладу може проходити по-різному. Виділяються групи дітей з «легкою адаптацією», «адаптацією середньої важкості» та з «важкою адаптацією».
Причинами «важкої адаптації» дітей до умов дитячого закладу можуть бути:
1. Несформованість у дитини позитивної установки на відвідування дитячого закладу;
2. Несформованість навичок самообслуговування;
3. Несформованість предметно-практичної діяльності дитини;
4. Несформованість продуктивних форм спілкування з ровесниками;
5. Значна невідповідність домашнього режиму режимові ДНЗ;
6. Затримка формування емоційних зв’язків між дитиною та вихователем.
Якими ж є умови забезпечення процесу адаптації дітей до відвідування дитячого садка:
1. Поступове вироблення в дитини звички дотримуватися певного режиму дня;
2. Формування навичок самообслуговування ( вміння самостійно їсти, вдягатися, складати іграшки, одяг тощо);
3. Розвиток ігрових навичок, навичок спілкування. Поступове розширення кола знайомств малюка;
4. Організація позитивного емоційного спілкування дитини з вихователем і персоналом дитячого садка;
5. Обладнання групової кімнати має передбачати можливість здійснення індивідуальних ігор, занять, задовольняти прагнення дитини побути самій або на одинці з вихователем;
6. Забезпечення міжвікового спілкування дітей як однієї з найефективніших умов успішної адаптації до нового побуту;
7. Забезпечення змістовної діяльності малюків з урахуванням індивідуальних інтересів кожної дитини та її вікових можливостей;
8. Психолого-педагогічна просвіта батьків з питань полегшення адаптації до дитячого садка. Індивідуальні бесіди, консультації;
9. Поступове збільшення тривалості перебування дитини у дитячому садку (спочатку – тільки прогулянка, гра; потім – прогулянка, гра, обід; через кілька днів – прогулянка, обід, сон);
10. Розширення кола близьких людей, які приводять дитину до дитячого садка (не тільки мама, а й тато, сестра, дідусь, бабуся – це полегшує прощання);
11. Проведення спеціальних ігрових комплексів, спрямованих на розширення кола спілкування, вироблення впевненості, зняття тривожності, страхів.
Завдяки забезпеченню цих та інших умов у дітей – новачків досить швидко відновлюється сон, апетит. Що правда, тривалішим буває процес нормалізування емоційної сфери дитини, яка і повинна стати предметом особливої турботи психолога, вихователів та батьків. Адекватна поведінка, зацікавленість у спілкуванні з дорослими та дітьми, активна участь у заняттях та іграх, бадьорий настрій і є основними показниками соціально-психологічної адаптації дитини до умов дитячого садка.

Категорія: Статті » Вихователю

Шановний відвідувач, Ви зайшли на сайт як незареєстрований користувач.
Рекомендуємо Вам зареєструватись або увійти на сайт під своїм іменем.

Добавление комментария

Ім´я:*
E-Mail:*
Коментар:
Полужирный Наклонный текст Подчеркнутый текст Зачеркнутый текст | Выравнивание по левому краю По центру Выравнивание по правому краю | Вставка смайликов Выбор цвета | Скрытый текст Вставка цитаты Преобразовать выбранный текст из транслитерации в кириллицу Вставка спойлера
Питання:
Скільки буде 5+3 = ?
Відповідь:*
Введіть код: *